sobota, 13 października 2012

Fantastyczne ciasto z owocami i polewą z chałwy



Proste i smaczne ciasto z owocami dla miłośników chałwy. Jest dość zwarte, wilgotne i pięknie wyrasta. Przygotowałam wersję ze śliwkami, ale świetnie pasują tu równiez inne owoce. Ważne, żeby nie były bardzo słodkie. Esencję pomarańczową można zastąpić skórką otartą z pomarańczy lub cytryny albo.. w ogóle zrezygnować z dodatkowej nuty smakowej.




Składniki na tortownicę o śr. 22-24 cm:
ciasto:
niezbyt słodkie owoce - tyle by przkryć powierzchnię ciasta. U mnie ca 500g śliwek, ale świetnie sprawdzą się jabłka, gruszki albo wiśnie.
1 szklanka mąki pszennej
3/4 szklanki mąki krupczatki
1 szklanka cukru - ja dałam 3/4 szklanki
4 jaja
250g masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
3 łyżki gęstej śmietany
kilka kropel esencji pomarańczowej
szczypta soli
polewa:
1/2 szklanki cukru
1 łyżeczka masła
3 łyżki mleka
100g ulubionej chałwy

Wykonanie:
ciasto:
Odzielamy żółtka od białek. Z białek ubijamy sztywną pianę z dodatkiem szczypty soli. Masło ucieramy z cukrem na puch. Kolejno dodajemy żółtka, śmietanę, obydwie mąki wymieszane z proszkiem do pieczenia oraz esencję pomarańczową. Na końcu ciasto delikatnie łączymy z pianą. Całość przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy. Na wierzchu układamy owoce. Pieczemy ca 50 minut w temp. 180C.
polewa:
Masło, mleko i cukier wkładamy do rondelka i podgrzewamy aż cukier sie rozpuści. Zdejmujemy z ognia i dodajemy pokruszona chałwę. Ucieramy łyżką na gładko. Ciepłą polewą smarujemy upieczone i wystudzone ciasto. Odstawiamy w chłodne miejsce do stężenia.






Życzę Wam smacznego! :-)

7 komentarzy:

  1. Zaintrygowała mnie ta polewa. W połączeniu z ciastem musi byc pyszna:)

    OdpowiedzUsuń
  2. podoba mi się ta polewa, w połączeniu z kwaskowymi śliwkami musi smakować rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. polewa z chałwy brzmi znakomicie:) nigdy nie robiłam, ale jestem bardzo ciekawa smaku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto wygląda niesamowicie pysznie! Mniam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda cudownie! I te zioła :)

    OdpowiedzUsuń

Serdeczne dzięki za wszystkie opinie i komentarze. :-)

Print

Durszlak.pl