wtorek, 20 listopada 2012

Ciasto czekoladowe rodem z Gruzji



Po upieczeniu gruzińskiego ciasta herbacianego z bakaliami, postanowiłam sprawdzić, jakie jeszcze inne słodkości jada się tym kraju. Ciekawstwo zawiodło mnie na tę stronę 
Nie spotkałam się dotąd z taką ilością kakao w jednym cieście i właśnie jego ogrom zachęcił mnie do podjęcia próby. Znacznie zmniejszyłam dawkę cukru i dodałam polewę z gorzkiej czekolady 70%, która na zdjęciach niestety nie wyszła fotogenicznie. Sprawia wrażenie spalenizny, tymczasem w rzeczywistości jest naprawdę smakowitą pomadą:-). Ciasto bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło. Jest jednym z lepszych czekoladowych wypieków, jakie zdarzyło mi się pochłaniać - baardzo mocno kakaowe, ciężkie, wilgotne, a przy tym o trudnej do opisania słowami, specyficznej, aksamitnej konsystencji.
Jednak, aby poczuć pełnię smaku, trzeba uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż całkowicie wystygnie. Ja oczywiście próbowałam dobrać się do ciasta wcześniej, co skończyło się rozczarowaniem. Dopiero kolejne podejście pokazało jego prawdziwe oblicze.




Składniki na 2 średnie keksówki:
3 szklanki mąki
2 szklanki cukru - w oryginale były 3 szklanki, ale to stanowczo za dużo
1 szklanka masła (ca 240g)
3/4 szklanki naturalnego kakao
3 jaja
1,5 szklanki mleka
1/4 szklanki mleka skondensowanego niesłodzonego
3 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka soli
1 łyżka ekstraktu z wanilii

Wykonanie:
Jaja ucieramy z cukrem, stopniowo dodając masło. Wsypujemy przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia, sól i kakao. Na koniec wlewamy obydwa rodzaje mleka i ekstrakt z wanilii. Gotowe ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem i oprószonej bułką tartą formy.
Pieczemy 80-90 minut w temperaturze 160C.


Życzę Wam smacznego! :-)




6 komentarzy:

  1. Prezentuje się pysznie. I jakie kakaowe!

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda bosko:) ciasto idealne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystkie czekoladowe ciasta są pycha! O gruzińskim dotąd nie słyszałam, ale wygląda bardzo zachęcająco. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mocno kakaowe, lubię takie mega czekoladowe ciasta :) Zapraszam do odebrania nominacji Liebster Blog , jeśli masz czas :)Pozdrawiam:)
    kasia
    notatnikkulinarny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Serdeczne dzięki za wszystkie opinie i komentarze. :-)

Print

Durszlak.pl