niedziela, 11 listopada 2012

Ciasto makowe z lukrem i rodzynkami czyli.. makowiec dla leniwych:-)



Festiwal maku, w ramach testowania bożonarodzeniowych przepisów, trwa:-). Dziś Święto Niepodległości, więc jako jednostka w pełni suwerenna, nie uległam wszechobecnemu szaleństwu wypiekania rogali marcińskich:-))). W ostatnich dniach w blogach kulinarnych pojawiło się ich całe mnóstwo. Postanowiłam więc zaproponować coś innego, choć owo "coś" jest również z makiem.
Dzisiejsze ciasto to świetny pomysł na leniwy makowiec. Jest idealne dla wszystkich tych, którzy nie lubią drożdżowych wypieków albo są zbyt niecierpliwi i chcą raczyć się ciachem (prawie) natychmiast.


Składniki na tortownicę o śr. 22 cm lub formę keksówkę
Ciasto:
250g mąki pszennej
250g miękkiego masła
250g cukru
4 jaja
1 łyżeczka proszku do pieczenia
50g kandyzowanej skórki pomarańczowej
kilka kropel esencji pomarańczowej
Masa makowa:
500-600g gotowej masy makowej
2 jaja
2 łyżki czystej wódki
2 łyżki miodu
Lukier:
2 łyżki soku z cytryny
ok. 3/4 szklanki cukru pudru
Dodatkowo:
garść rodzynek

Wykonanie:
Ciasto:
Oddzielamy żółtka od białek. Z białek ubijamy sztywną pianę. Żółtka ucieramy z cukrem, stopniowo dodając masło. Następnie wsypujemy mąkę przesianą wraz z proszkiem do pieczenia. Dodajemy skórkę pomarańczową i esencję. Na koniec masę delikatnie łączymy z pianą z białek. 2/3 gotowego ciasta przekładamy do wysmarowanej masłem i oprószonej bułką tartą formy.
Masa Makowa:
Gotową masę makową wkładamy do rondelka. Dodajemy miód, wódkę i jaja. Podgrzewamy, mieszając aż wszystkie skladniki ładnie nam sie połączą. Odstawiamy do wystygnięcia.
Zimną masę wykładamy na ciasto i przykrywamy pozostałą 1/3 ciasta.
Całość pieczemy ca 60 min w temperaturze 170-180C.
Lukier:
Cukier puder ucieramy łyżeczką z sokiem cytrynowym na gładko. Ilością obywdu składników można żonglować, celem uzyskania satysfakcjonującej nas konsystencji lukru.
Lukier rozprowadzamy na upieczonym i wystudzonym cieście
Dodatkowo:
Rodzynki zalewamy na parę minut wrzątkiem. Odsączamy i czekamy aż wystygną.
Posypujemy nimi wierzch polukrowanego ciasta.



Życzę Wam smacznego! :-)

21 komentarzy:

  1. U mnie makowiec występuje zawsze w postaci rolady z makiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ale apetycznie wygląda :) uwielbiam ciasta z makiem, więc chętnie wypróbuję takiej "leniwej" wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam makowce! ten wygląda pysznie :)
    przy okazji, nominowałam Cię do zabawy Liebster Blog, mam nadzieję, że się przyłączysz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za wyróżnienie mojego bloga. Pozdrawiam ciepło:-)

      Usuń
  4. oj pysznie wygląda:)
    i ten lukier i rodzyny:D mniam

    OdpowiedzUsuń
  5. Cos dla mnie :) Bardzo ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja należę raczej do tych leniwych, więc chętnie wypróbuję takowy przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda pysznie, zamarzyło mi się coś makowego :) a w tyle widzę uroczą porcelanę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten spływający lukier wygląda bosko! Bardzo apetyczne ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nominowałam Cię do Liebster Blog :) Po szczegóły zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za wyróżnienie mojego bloga. Pozdrawiam ciepło:-)

      Usuń
  10. Jakiej firmy używasz masy makowej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc nie jestem jakoś specjalnie przywiązana do żadnej z marek, ale chyba najczęściej używałam Heliosa..

      Usuń
  11. jak ja lubię ciasta makowe, i jak ja nie umiem ich robić! doskonałe :)

    OdpowiedzUsuń
  12. ale wysoki! wygląda tak dostojnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda bardzo efektownie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Makowiec przepyszny!!! jutro będzie na moim blogu.Zrobiłam tylko sama masę makową. Dziękuję autorce za przepis i bardzo polecam:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie stygnie ale ja nie wytrzymałam i zjadłam już kawałek, poezja pyszności. Dziękuję za przepis. pozdrawiam Lidka

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo proszę o podanie wymiaru blaszki, w jakiej powinnam piec makowiec. Bardzo interesujący przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiar blaszki podaję przy każdym przepisie, zwykle znajduje się nad składnikami. Musiało to umknąć Pani uwadze. :-) Pozdrawiam i cieszę się, że wybrała Pani właśnie to ciasto - wg. mnie jest znakomite. :-)

      Usuń

Serdeczne dzięki za wszystkie opinie i komentarze. :-)

Print

Durszlak.pl