sobota, 7 września 2013

Ciasto Drożdżowe (Bardzo) Leniwej Gospodyni :-) - ze Śliwką i Kruszonką


Ciasto intrygujące, szczególnie dla wszystkich, którzy nie wyobrażają sobie drożdżowego bez "kopy" żółtek, masła, nastawiania zaczynu oraz żmudnego,ręcznego wyrabiania. Przyznam, że ja kiedyś również zaliczałam się do grupy sceptyków. Przeszło mi, gdy po raz pierwszy upiekłam to ciasto. Szczególnie polecam wersję ze śliwkami, ale owoców można użyć niemal dowolnych. Ci, co się drożdżowego boją, że nie wyrośnie, opadnie, po prostu się nie uda, koniecznie powinni spróbować. Z tym przepisem, wszyscy jesteśmy skazani na sukces! :-).
PS. Zdjęcia, b.z. ,robione telefonem Nokia E-7 :-(.



Ciasto Drożdżowe (Bardzo) Leniwej Gospodyni - ze Śliwką i Kruszonką
Źródło: na podstawie wielu wersji tego samego przepisu w Internecie, dopracowałam swoje ulubione proporcje poszczególnych skladników 

Składniki na blachę o wym.:
Ciasto:
600g słodkich śliwek
4 szklanki mąki pszennej
3 jaja XL
1 szklanka cukru
1 opakowanie cukru z prawdziwą wanilią
50g świeżych drożdży
1 szklanka letniego mleka
1 szklanka oleju
szczypta soli
Kruszonka:
4 łyżki mąki pszennej
2 łyżki masła
2 łyżki cukru pudru

Wykonanie:
Ciasto:
Śliwki myjemy i pozbawiamy pestek. Bierzemy dużą miskę i wsypujemy do niej 3 szklanki mąki. Drożdże rozkruszamy do szklanki z letnim mlekiem i mieszamy, aż się całkowicie rozpuszczą. Całość wylewamy na mąkę. Następnie dodajemy rozkłócone jaja. Na to wsypujemu obydwa cukry oraz sól. Teraz wlewamy olej, a na końcu wsypujemy czwartą szklankę mąki. Składniki układamy warstwami, w podanej kolejności i nie mieszamy!!!! Miskę przykrywamy ściereczką i wstawiamy do lodówki na całą noc. A o świcie :-) mieszamy łyżką do połączenia składników. Następnie ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem formy. Wyrównujemy powierzchnię i przykrywamy ją warstwą śliwek (owoce kładziemy na cieście skórką do dołu). Grubo posypujemy kruszonką. Pieczemy 40-50 minut w temperaturze 180C.
Kruszonka:



Na blat lub stolnicę sypiemy mąkę, dodajemy do niej cukier puder i masło. Całość mieszamy rękami wgniatając masło. Następnie, porcje mieszanki kruszonkowej rozcieramy palcami, w razie potrzeby dosypując troszkę mąki, rozcieramy i lekko podrzucamy i znowu rozcieramy i podrzucamy. Robimy tak do chwili aż całość zamieni nam się w malutkie kuleczki masła otulone mąką i cukrem pudrem.
To będzie znak, że nasza kruszonka jest gotowa.



Życzę Wam Smacznego! :-)

33 komentarze:

  1. Mniammm, jak to apetycznie wygląda:) Przepis jest intrygujący.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje i polecam samodzielnie przetestować. :-)

      Usuń
  2. Słyszałam o tym sposobie na ciasto-wygląda bardzo apetycznie.Może by zrobić?:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wstyd się przyznać ale jeszcze nie piekłam ciasta drożdżowego, ale Twój przepis wydaje się bardzo przystępny i chętnie je wypróbuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To doskonały przepis na drożdżowy debiut, bo na pewno się uda :-).

      Usuń
  4. Ja tam jestem wielką fanką ciast drożdżowych leniwej, czy nie leniwej gospodyni porostu pochłaniam wszystko. Oczywiście jeszcze ciepłą :D Naprawdę fajny przepis dla osób bojących się pieczenia ciast drożdżowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też pochłonę każdą drożdżówkę, oj tak.....UWIELBIAM :-)

      Usuń
  5. pysznie wygląda:) bardzo lubię drożdżowe ciasta:) też mam przepis na drożdżowe dla leniwej gospodyni bez wyrabiania:D bardzo tego nie lubię:D:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich przepisów jest sporo. Trzeba wybrać sobie ulubiony. Wyrabiania nie lubię również. :-)

      Usuń
  6. Cudownie drożdżowe. U mnie śliwki leżą w lodówce. Za mało ich aby zrobić ciasto. Czeka je mariaż z tuńczykiem. Miłego wieczoru i do zobaczenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyszne wymyśliłaś śliwkom towarzystwo :-).
      Tak jest, do zobaczenia! :-)

      Usuń
  7. wspaniałe i nieważne czy leniwe, czy nie ;) kocham drożdżowe! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. świetny przepis :) będę musiała upiec!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo zaciekawił mnie sposób wyrabiania tego ciasta:) Jak dla mnie powinien nosić tytuł "Ciasto drożdżowe dla zabieganych" haha, czyli dla mnie:D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ze śliwkowym ciastem mam pewne wspomnienia:-) Mianowicie jak na studiach dorabiałam w monachijskiej cukierni, to całymi dniami układałam śliwki na plackach:-) Chyba od tamtej pory nie jadłam placka ze śliwkami;-) Może się zdecyduję na Twoje:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam wielki kosz śliwek w kuchni ... będą knedle i Twoja drożdżówa :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci zasmakują i knedle i moja drożdżówka :-)

      Usuń
  12. robiłam kilka razy zawsze wyszło super przepis

    OdpowiedzUsuń
  13. To jest drożdżówka moim zdaniem fenomenalna!!! Robię ją już od dwóch lat! Jeszcze się nie zdarzyło aby się nie udała! Na to ciasto wykładam oprócz śliwek (także mrożonych) inne owoce i zawsze jest ekstra. SUPER!

    OdpowiedzUsuń

Serdeczne dzięki za wszystkie opinie i komentarze. :-)

Print

Durszlak.pl