niedziela, 3 marca 2013

Wielkanocna Baba Według Magdy Gessler



Czy nie jest tak, że cudze chwalimy, a swego nie znamy? Zróbcie szybciutko blogerski rachunek sumienia - kiedy po raz ostatni powołaliście się na polskie źródło pochodzenia przepisu, o ile nie był to inny blog kulinarny??? Jakoś tak się dzieje, że dużo częściej sięgamy do wzorów anglo-amerykańskich lub francuskich. Jamie Oliver, Martha Stewart, Nigella, Sophie Dahl, Gordon Ramsay, Pierre Hermé, Ladurée, Rachel Khoo - to ich przepisy towarzyszą nam na co dzień. Tymczasem, w Polsce nie brakuje wybitnych osobowości kulinarnych, znakomitych kucharzy i szefów kuchni, autorów książek z przepisami, gospodarzy programów TV, poświęconych gotowaniu.
U mnie dziś, na przekór trendom, Magda Gessler i jej FANTASTYCZNE ciasto drożdżowe. Z racji nadchodzących świąt, upiekłam je w formie wielkanocnej baby, ale nie mniej pyszne wyjdzie w najzwyklejszej keksówce. Przepis pochodzi z książki pt."Kuchnia moja pasja". Oczywiście dołączam go do prowadzonej przeze mnie akcji "Przepisy Magdy Gessler". Zachęcam do przeczesania zasobów Waszych blogów, gdyż wpisy archiwalne są również akceptowane.


Drożdżowa Baba Wielkanocna
źródło: Magda Gessler "Kuchnia moja pasja"

Składniki na średnią formę babkową z kominkiem: 
Ciasto:
2 szklanki mąki pszennej
100g cukru
1 opakowanie cukru z prawdziwą wanilią
100g miękkiego masła
40g świeżych drożdży
3 jaja + 2 żółtka
szczypta soli
1/2 szklanki letniego mleka
rodzynki+skórka pomarańczowa - około 100g razem
skórka starta z 1 cytryny
Lukier:
3/4 szklanki cukru pudru
2 łyżki soku z cytryny

Wykonanie:
Ciasto:
Drożdże rozkruszamy w letnim mleku. Wsypujemy 1/3 szklanki mąki. Całość mieszamy. Naczynie przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Rodzynki zalewamy na kwadrans gorącą wodą, po czym je odcedzamy. Jajka i żółtka ucieramy z cukrem, cukrem waniliowym i solą na białą, puszystą masę. Wlewamy zaczyn. Dodajemy resztę mąki, miękkie masło i energicznie wyrabiamy na gładkie, elastyczne ciasto. Teraz wrzucamy bakalie i skórkę z cytryny. Ponownie mieszamy. Ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem formy i odstawiamy do wyrośnięcia na 40-60 minut. Potem pieczemy 30-40 minut w temperaturze 170C. Po wystudzeniu smarujemy lukrem.
Lukier:
Cukier puder ucieramy łyżeczką z sokiem na lukier.



Przepisy Magdy Gessler

Życzę Wam smacznego!

30 komentarzy:

  1. Prawdziwa baba, idealna, pięknie wyrośnięta i ten puchowy środek, ach i och jednym słowem :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Olimpio!:-) Ciasto jest wyjątkowo puszyste i delikatne.

      Usuń
  2. W przypadku tradycyjnych potraw, nazwisko gessler, jest jedną z najlepszych rekomendacji. Ciasto musi być przepyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dużej mierze się z Tobą zgadzam. Jest to przepis na wyjątkowo pyszne drożdżowe.

      Usuń
  3. Jej, uwielbiam babkę wielkanocną! Jak miło, że już niedługo będę mogła ją zjeść :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię szczególnie babę drożdżową. Robię ją wiele razy w ciągu roku, nie tylko na święta:-).

      Usuń
  4. Wygląda klasycznie i bardzo smacznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ty już baby pieczesz, a ja dopiero sprawdzam, kiedy w tym roku wypada Wielkanoc...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czymże jest baba? To przecież zwykłe drożdżowe, tylko w ładniejszym kształcie:-). Takie baby piekę cały rok. Na Wielkanoc powstanie kolejna:-)

      Usuń
  6. U mnie taka zniknie w ciągu 5 minut :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świeżutko upieczone drożdżowe zwykle znika błyskawicznie:-).

      Usuń
  7. Przyznaje bez bicia, ze czesciej korzystam z "zagramanicznych" przepisow niz z polskich :) I obiecuje poprawe :)) A baba wspaniala. Mam zaufanie do Magdy Gessler i wierze, ze jej baba smakuje wspaniale :)

    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kwestii kulinarnych polskich tradycji też mam duże zaufanie do Magdy Gessler. To chyba najlepszy przepis na drożdżowe, jaki znam. Baba wychodzi PYCHA!

      Usuń
  8. Baba jak ta lala:-) Widziałaś ostatnio u mnie inspiracje:-) Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He he..podoba mi się Twoje poczucie humoru!:-) Pozdrawiam również!

      Usuń
  9. Baba rewelacyjna! Wygląda na bardzo puszystą, ale przy tym zupełnie nie suchą..

    OdpowiedzUsuń
  10. Babka polana lukrem wygląda wspaniale, na pewno równie dobrze smakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli nie masz jeszcze swojego ulubionego przepisu na drożdżowe, bardzo Ci tę recepturę polecam. :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Doszedł mnie właśnie zapach drożdżowego ;) Ja z babami to tak różnie, ale drożdżowe chętnie :) Akcja promująca: dobre, bo nasze polskie - super!!! Kasiu, jesteś wielka :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Prezentuje się pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. ale baba :) ja też będę piekła w tym tygodniu, piaskową :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Z przyjemnością wpadnę, by ją popodziwiać. :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję za wyśmienity przepis. Babka jest tak pyszna, że już piekę kolejny raz po okresie świątecznym :-)
    Przyznam się, że dodaję dodatkowo pół szklanki więcej mąki bo ciasto wydaje mi się zbyt lejące jak na drożdżowe.
    Szukam kolejnego przepisu na słodkości :-)
    Pozdrawiam
    Urszula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ulu, jest mi szalenie miło, że przepis tak przypadł Ci do gustu. :-))To moje ulubione drożdżowe, zdecydowanie!
      Pozdrawiam ciepło:-)

      Usuń

Serdeczne dzięki za wszystkie opinie i komentarze. :-)

Print

Durszlak.pl